TEMA: Nätverket ett måste för FCH:s existens - Skånes Innebandyförbund
Hoppa till sidans innehåll
Foto: Per Wiklund

TEMA: Nätverket ett måste för FCH:s existens

2018-02-07 16:12
SkIBF fortsätter idag vårt Tema: Föreningsekonomi. I den fjärde delen tittar vi vidare på de påverkbara intäkterna och sponsornätverk. Här har vi pratat med Linus Nordgren, som förutom spelare även är marknadsansvarig i FC Helsingborg.
  • Uppdaterad: 2018-02-07 17:05

FC Helsingborg är den innebandyförening i Skåne som har längst tradition av att ha ett representationslag på högsta nivå under längst tid. Man har också under lång tid haft ett aktivt arbete med sponsornätverk där ett av syftena varit att generera intäkter som kan användas för att utveckla föreningen.

Vi ville ta reda på vad som krävs för att skapa och bibehålla ett attraktivt sponsornätverk. Krävs det ett elitlag för att kunna underhålla ett aktivt sponsornätverk, eller är det snarare så att sponsornätverket behövs för att föreningen ska kunna ta steg framåt?

Vad är viktigt för att bibehålla nätverket livskraftigt och attraktivt för sponsorerna?
– För att göra nätverket slagkraftigt och levande jobbar vi hårt med att få dit "rätt" personer. Det är viktigt för oss att det görs affärer inom nätverket och det ska omfatta så många branscher som möjligt. Vi jobbar hårt med att få beslutsfattande personer till nätverket, så det finns möjlighet att göra affärer. Vi hjälper även till att sammanfoga kontakter om man vill komma i kontakt med speciella företag.

– Vi träffas en gång i månaden på morgonmöte där innebandyn knyter oss samman men huvudsakliga anledningen vi träffas är för att hjälpa varandra göra fler och bättre affärer.

En stor andel av FC Helsingborgs intäkter kommer från marknad, samt matchdag/arrangemang. Hur viktigt är det att det ser ut så i en förening som har ambitioner att ha representationslag i förbundsserierna?
– Nätverket är idag ett måste för att vi som förening ska kunna ha representationslag. Väldigt få företag går in och sponsrar av bara välgörenhet utan de allra flesta företag i vårt nätverk gör det för att de faktiskt gör fler affärer och tjänar pengar på att vara med.

Hur mycket tid och resurser avsätter ni för att hålla sponsornätverket levande och vilka funktioner i föreningen jobbar med detta?
– Vi lägger rätt många timmar varje vecka för att utveckla nätverket där det hela tiden krävs nya företag för att hålla det levande.

Vilka rekommendationer har du till andra föreningar som funderar på att utveckla ett sponsornätverk?
– Funderar man som förening att starta upp ett nätverk är det bara att köra, se till att få dit rätt personer från varje företag och bjud in gäster. Alla företagare känner många andra företag så fråga om referenser som dem tror kan dra nytta av nätverket. 

 

Tidigare artiklar i SkIBF:s Tema Föreningsekonomi:

2018-02-06: Del 3 – IBK Genarp duktiga på påverkbara intäkter
2018-02-05: Del 2 – ”Elitlicensen ska bidra till ökad kvalitet”
2018-02-02: Del 1 – Kartläggning: Så mår Skånes föreningar ekonomiskt



Fotnot: Har du frågor kring SkIBF:s arbete gällande föreningars ekonomi kan du maila till: This is a mailto link  alt. This is a mailto link

Skribent: Niklas Svensander

 

 

Skånes Innebandyförbunds samarbetspartners: 

 

klubbhuset_logo_skibfse

 


Följ Skånes IBF
 

instagram  twitter 

facebook  YouTube
 

ibis_logga_ny2
 

Skåneidrotten

 

 

 

Postadress:
Skånes Innebandyförbund
Box 10063
200 43 Malmö

Besöksadress:
Hyllie Stationstorg 2
215 32 Malmö

Kontakt:
Tel: 040-600 59 60
E-post: This is a mailto link