TEMA: Fler medlemmar och stärkt organisation i Willands - Skånes Innebandyförbund
Hoppa till sidans innehåll

TEMA: Fler medlemmar och stärkt organisation i Willands

2018-02-09 16:00
I sjätte och avslutande delen av Tema: Föreningsekonomi fokuserar vi idag på sambandet mellan en stark organisation och god föreningsekonomi. Vi har pratat med Marie Arvidsson, ordförande i Willands IBK, om deras förändringsarbete de senaste åren.
  • Uppdaterad: 2018-02-09 16:00

Kristianstad-föreningen Willands IBK har jobbat hårt de senaste två åren med att stärka sin organisation. Under den här tiden har föreningen ökat i antal spelarlicenser med över 30 %. Finns det ett samband och vilken betydelse kan en bättre struktur ha för en god föreningsekonomi?
Vi frågade Marie Arvidsson, ordförande i Willands IBK, om deras arbete under de senaste åren.

Vilka konkreta insatser har ni gjort för att stärka er struktur och organisation de senaste två åren och vilka effekter har det gett organisatoriskt?
– Vi har arbetat igenom och antagit nya stadgar som en grund för föreningens arbete. Då många av oss i styrelsen saknat tidigare styrelseerfarenheter, har vi sökt oss till mer erfarna kollegor, dels inom Skånes Innebandyförbund men också genom samtal med närliggande föreningar och genom att närvara vid sammankomster som SkIBF anordnat. Allt för att lära sig mer och vara öppen för andras kompetens. Som ett led i det har vi även gått med i Skåneidrottens nätverk för kvinnliga ledare, där vi lärt känna andra föreningsledare.

– Styrelsen byttes till stora delar ut för två och ett halvt år sen och mycket kunskap gick därmed förlorad. Av det skälet har vi aktivt arbetat för att få ner på pränt vad vi faktiskt gör och vad vi står för, samt vad man kan förvänta sig som spelare, förälder, tränare och styrelsemedlem i Willands. Så föddes vår föreningshandbok som efter två års arbete sjösattes i höstas. I den finns också de årshjul vi tagit fram, ett för ledare och ett för styrelsens arbete. 

– Så långt som möjligt, arbetar vi för att fördela ansvaret enligt devisen ”alla gör något så slipper några göra allt”. Den utgångspunkten genomsyrar också vårt budgetupplägg. Varje lag har sin ”egen del” i den stora budgeten, som de ska få ihop varje år. Summan styrs av vad laget kostar föreningen och ökar därför med ungdomarnas ålder. Så är också medlemsavgiften uppbyggd. Ansvariga för lagbudgeten är ledarna. 

– Alla föräldrar förväntas också bidra med något i ungdomslagen (med varje barn kommer minst en vuxen). Varje år genomförs en försäljningsaktivitet i december och i mars, där behållningen går till föreningen. Samtliga ungdomslag har också i uppdrag att bemanna dam- respektive herrmatcherna (gäller div 1-lagen) enligt schema. I uppdraget ingår att bemanna kiosk, entré, sälja lotter och sitta sargvakt. 

– När det gäller seniorverksamheten, är ledstjärnan att även seniorlagen ska få in till sin egen budget genom olika aktiviteter. Vilket innebär att det de kan få styrs av hur mycket arbete de vill lägga ner. Styrelsen sätter dock en lägstanivå i samband med budgetarbetet i samråd med lagens ledarstab. 

– Som ett led i budgetarbetet har det även satsats hårt på att få in sponsorer. I det arbetet har vi en marknadsgrupp, som arbetar med sponsorerna, både med rekrytering, avtal och reklamexponering. I marknadsgruppen sitter även ledare och spelare från seniorlagen som är med och planerar och arbetar med både nya och befintliga sponsorer.

– I våras anordnade marknadsgruppen en mycket uppskattad avslutande sponsorträff i samband med sista kvalmatchen för vårt dåvarande herr div 2-lag. Styrelse, marknadsgrupp, sponsorer samt dam- och herrlagsspelarna bjöds på middag på restaurang, med mingel och tal.

– För att öka vi-känslan i föreningen, introducerade vi förra säsongen en årlig tvådagars kick-off med övernattning med samtliga ledare och styrelseledamöter, med föreningsarbete blandat med umgänge som har lett till en ökad sammanhållning och arbetsglädje. Vi har även återkommande ledarträffar med varierande innehåll, alltifrån planering av halltider, till värderingsfrågor.

Vilka effekter har dessa organisatoriska förändringar gett på er ekonomi och möjligheten att öka era intäkter?
– Flera tidigare år har föreningen gått med förlust. Och förra säsongen var vi tvungna att justera budgeten då prognosen visade på ett större underskott än budgeterat. Åtgärder sattes in och resultatet blev att vi kunde göra en blygsam men principiellt viktig vinst. Till i år har vi budgeterat med en vinst för att föreningen ska kunna tåla tuffa utgifter i perioder utan att riskera en konkurs.

– Det är svårt att sia om effekter, men det är tydligt att vår strategi med fördelade budgetar för lagen fungerar. Transparensen gör att människor förstår varför det ser ut som det gör, och vad saker faktiskt kostar.

– All satsning på delaktighet för ledare ger arbetsglädje. All satsning på sponsorerna ger mersmak. Och den känslan smittar av sig. Det gör att sponsorerna gärna vill bidra och att fler spelare vill träna med oss. Tydligheten gör det också enklare att veta vad som gäller för spelare och anhöriga. Alla ska känna sig välkomna.

Antalet spelare i Willands har ökat senaste två åren (158 st säsongen 15/16 till just nu 222 st). Hur ser ni på kopplingen fler spelare/medlemmar och eventuella ökade intäkter?
– Ju större vi blir, desto mer syns vi, och desto mer kan vi konkurrera med de sporter som dominerar i Kristianstad; handboll och fotboll. Våra intäkter består ju till största del av medlemsavgifter, bidrag samt sponsorintäkter. De två förstnämnda styrs ju av medlemsantalet, medan den senare påverkas genom att fler medlemmar naturligt skapar fler kontaktytor.

Hur hjälper fler spelare till för att kunna påverka de ”påverkbara intäkterna”, det vill säga ökade intäkter i samband med matchdag/arrangemang samt marknadsintäkter (t ex sponsring)? Har ni sett några konkreta effekter i Willands?
– Denna fråga går lite in i svaret ovanför. Exempelvis kan vi redan nu se att vi kommer att fördubbla vår kioskförsäljning i år. Eftersom vi gått upp en division med både vårt damlag och vårt herrar div 1-lag har vi haft derbyn som lockat mer folk.

– Dessutom när våra herrar mötte Röke i division 1 så anordnades även en sponsormatch, där vi hade anordnat en sponsorhörna med förtäring, och de sponsorer som sponsrade matchen lade en viss summa per åskådare. I samband med den matchen hade vi även extra försäljning av grillad korv och event i pausen. Många bäckar små helt enkelt...

– Ju fler spelare vi har, desto fler kan tänkas komma som publik i samband med seniormatcherna. Ökad publik ger ökat tryck och det ger mer publik och mer inträden och ökad kioskförsäljning, avslutar Marie Arvidsson.

 

Tidigare artiklar i SkIBF:s Tema Föreningsekonomi:

2018-02-07: Del 5 – Åstorp/Kvidinge: "Börja i liten skala och på rätt nivå"
2018-02-07: Del 4 – Nätverket ett måste för FCH:s existens

2018-02-06: Del 3 – IBK Genarp duktiga på påverkbara intäkter
2018-02-05: Del 2 – ”Elitlicensen ska bidra till ökad kvalitet”
2018-02-02: Del 1 – Kartläggning: Så mår Skånes föreningar ekonomiskt



Fotnot: Har du frågor kring SkIBF:s arbete gällande föreningars ekonomi kan du maila till: This is a mailto link  alt. This is a mailto link

Skribent: Niklas Svensander

 

 

Skånes Innebandyförbunds samarbetspartners: 

 

klubbhuset_logo_skibfse

 


Följ Skånes IBF
 

instagram  twitter 

facebook  YouTube
 

ibis_logga_ny2
 

Skåneidrotten

 

 

 

Postadress:
Skånes Innebandyförbund
Box 10063
200 43 Malmö

Besöksadress:
Hyllie Stationstorg 2
215 32 Malmö

Kontakt:
Tel: 040-600 59 60
E-post: This is a mailto link