TEMA: “Börja i liten skala och på rätt nivå” - Skånes Innebandyförbund
Hoppa till sidans innehåll

TEMA: “Börja i liten skala och på rätt nivå”

2018-02-08 14:06
I vårt Tema: Föreningsekonomi tittar vi vidare titta på påverkbara intäkter och sponsornätverk. I dagens avsnitt har vi pratat med Thomas Bladh, marknadsansvarig i Åstorp/Kvidinge IBS om deras nystartade nätverk.
  • Uppdaterad: 2018-02-08 14:06

Ni startade upp ert sponsornätverk den här säsongen. Berätta om bakgrunden till att ni startade nätverket. 
– Tanken var att gå från att ha en ganska så passiv sponsring till att gå över till en mer aktiv sponsring där både vi som förening och sponsorerna har chans att utbyta information och nätverka och därmed försöka skapa mervärde av sponsringen både för sponsorn och föreningen. 

– Mycket av föreningens befintliga sponsring är baserad på "hjärta" där man sponsrar för att man har någon koppling till föreningen eller känner lite extra för föreningen av någon anledning. 

– När den kretsen av sponsorer börjar ta slut och man vill expandera sin sponsring så kände vi att vi måste börja arbeta med att ge mervärde tillbaka till sponsorerna för att locka till oss nya sponsorer och då helt enkelt erbjuda en mer attraktiv plattform för sponsring. Samt sända ett budskap att vår förening är något att satsa på, oavsett om du är sponsor, förälder eller medlem föreningen.

– Vår förening med 400 medlemmar är förhållandevis liten jämfört med andra föreningar i Allsvenskan. Men Å/K IBS är Åstorps största förening och därmed gör vi skillnad för många inom kommunen, framförallt på ungdomssidan. Att bygga upp en medvetenhet om vår förening gör att vi kan få fler intressenter till föreningen både i form av sponsorer, samarbetspartner, fler medlemmar och unga som börjar spela innebandy.

Vad har ni framförallt fokuserat på vid de första träffarna för att göra nätverket livskraftigt och hur har upplägget på träffarna sett ut?
– Vi har försökt att fokusera på att få en intressant agenda där både föreningen och minst en sponsor får talartid för att presentera sin verksamhet eller annat budskap som sponsorn kan ge deltagarna. Vi inkluderar även någon typ av mat i någon form i träffarna för att få ett naturligt tillfälle att mingla och nätverka, som många ser som kanske det viktigaste momenten I denna typ av nätverksträffar.

– Det är heller inte meningen att vi som förening själva ska stå för agendan, utan vi vill att alla som vill ska få chansen att presentera sig. Däremot har vi som förening tagit tillfället i akt att börja informera om föreningen, om vår verksamhet både på ungdoms- och seniorsidan. Hemsida och sociala medier i all ära, men när man träffas blir det mer "på riktigt" och responsen blir direkt och informationen tas in på ett helt annat sätt. 

Hur mycket tid och resurser avsätter ni framöver för att hålla sponsornätverket levande och vilka funktioner i föreningen jobbar med detta?
– Vi har börjat i liten skala med två nätverksträffar per säsong, det vill säga en på hösten och en på våren. Man måste komma ihåg att all tid som läggs ner kring detta är ideell av personer som redan har heltidsyrken.

– Det är primärt jag som Marknads- och Sponsoransvarig som planerar och bjuder in och genomför träffarna. Vi har även några sponsoransvariga som hjälper till att bjuda in sponsorer till träffarna. Men vi försöker göra det så effektivt som möjligt genom e-post utskick och via information via hemsida och Facebook. Nu när ramarna är satta och underlag finns för kommande träffar så är det kanske knappt hälften av den initiala tiden som krävs för att få till en träff från planering till genomförande.

En stor andel av er förenings intäkter kommer från marknad, samt intäkter vid matchdag/arrangemang. Hur viktigt är det att det ser ut så i en förening som har ambitioner att ha representationslag i förbundsserierna?
– Jag envisas med att tro att vi kan locka ännu mer betalande publik till våra matcher och öka våra publikintäkter genom att öka medvetenheten om föreningen. Å/K IBS är både en elitklubb med representationslag på hög nivå, och samtidigt finns en bred ungdomsverksamhet med lika många tjejer som pojkar, vilket känns unikt. Innebandy lockar spelare, nu behöver vi locka publik och sponsorer för att klara av att växa ytterligare som förening och behålla våra representationslag på en så hög nivå som möjligt.

– Senior- och ungdomsverksamheten måste vara i symbios i vår förening som är helt ideell, där seniorlagen behöver fylla på med spelare som fostrats på ungdomssidan. Samtidigt som  ungdomslagen behöver spelare att se upp till för sin fortsatta karriär inom föreningen. Att öka våra intäkter är en förutsättning för att föreningen ska kunna växa och behålla den nivå på ungdom - och seniorverksamhet som vi har byggt upp hittills.

Vilka rekommendationer har ni till andra föreningar som funderar på att starta och utveckla ett sponsornätverk?
– Undersök om det finns intresse för ett nätverk. Ta fram ett syfte med träffarna och säkerställ att ni är överens om detta och säkerställ att ni har resurser som är villiga att arbeta med träffarna. Börja i liten skala, lägg rätt ambitionsnivå, syftet är att träffas, nätverka och knyta nya kontakter och ha en trevlig stund tillsammans och bygg vidare på det. Och kör vidare trots få deltagare i början. Rom byggdes ju som bekant inte på en dag…

 

Tidigare artiklar i SkIBF:s Tema Föreningsekonomi:

2018-02-07: Del 4 – Nätverket ett måste för FCH:s existens
2018-02-06: Del 3 – IBK Genarp duktiga på påverkbara intäkter
2018-02-05: Del 2 – ”Elitlicensen ska bidra till ökad kvalitet”
2018-02-02: Del 1 – Kartläggning: Så mår Skånes föreningar ekonomiskt



Fotnot: Har du frågor kring SkIBF:s arbete gällande föreningars ekonomi kan du maila till: This is a mailto link  alt. This is a mailto link

Skribent: Niklas Svensander
Epost: Adressen Gömd

 

 

Skånes Innebandyförbunds samarbetspartners: 

 

klubbhuset_logo_skibfse

 


Följ Skånes IBF
 

instagram  twitter 

facebook  YouTube
 

ibis_logga_ny2
 

Skåneidrotten

 

 

 

Postadress:
Skånes Innebandyförbund
Box 10063
200 43 Malmö

Besöksadress:
Hyllie Stationstorg 2
215 32 Malmö

Kontakt:
Tel: 040-600 59 60
E-post: This is a mailto link